Nässi Eino s. 170532 Vuole Miikkulainen Inkeriläisen kokemaa viime sodassa Sota lähestyi Hyvösin kylää. Väestä osa lähti kolhoosin hevosilla Venäjän sisämaahan päin. Nuorempi väki lähti ”Nässi Eino”
Tekijä: SSSV
Palomäki Aarne
Aarne Palomäki Olen syntynyt Koski Tl:ssä 25.4.1919. Jouduin 15.2.1940 sotaväkeen KTR 4.:ään Hämeenlinnaan. Kolmen päivän kuluttua menimme Ryttylän koululle, joka on lähellä Hämeenlinnaa. Sieltä mentiin ”Palomäki Aarne”
Peijonen Markus
Peijonen Markus Elämäni runsaat viisi vuotta Sotaväestä suoraan sotaan ja toisesta siviiliin Neljä Perniön poikaa meni armeijaan 3. päivänä tammikuuta 1939, Hämeenlinnaan, Suomen kasarmille. Janssonin ”Peijonen Markus”
Piensalo Ann-Mari -puhe
Pihakivi Paavo
Pihakivi Paavo 6.8.1916 Kiskossa Ylimatruusi. Otti osaa talvisotaan YH:sta 24.10.1939 lähtien. Kutsuttiin jatkosotaan 16.6.1941. Kotiutettiin 17.11.1944. Asevelvollisuutta suorittamassa Kerron ensin muiston asevelvollisuusajastani. Se oli ”Pihakivi Paavo”
Pihakivi Pauli
Pihakivi Pauli ELÄMÄÄ ENNEN TALVISOTAA Olen Pauli Rikhard Pihakivi s. Kiskossa 19.2.1914. Tulin 1936 vakinaisesta väestä Saloon. Olin sitä ennen jo ollut työssä kolme vuotta ”Pihakivi Pauli”
Piironen Erkki
Erkki Pietari Piironen s. 290423 Nurmeksessa. Korpraali/alikers. Talvisodan aikaan Talvisodan aikana kotikylälläni Nurmeksen Saramon kylällä tuli kylätie rajaksi. Sen rajan takana, siis venäjän rajaa vastaiselta ”Piironen Erkki”
Päällysaho Erkki
Päällysaho Erkki, Pion.P 15, dipl. ins, rakennusneuvos s. 7.3.1925 Lappajärvi Ennen sotatoimia Talvisodan aikana olin 14-vuotias. Asuin koululla, jonne tuotiin joulukuussa vuonna 1939 sotapakolaisia. Koulu ”Päällysaho Erkki”
Rantalaiho Jorma
Rantalaiho Jorma Tapahtui vuonna 1942 Olen syntynyt 1923. Tulimme joskus syyskuussa lyhyen ja tehokkaan koulutuksen käyneinä Syvärille, Syvärin kaupunkiin. Noin viikon kuluttua lähdimme rintamalle Jandepan ”Rantalaiho Jorma”
Rehn Esko
Esko Akseli Rehn ALOKKAASTA SOTILAAKSI Olen syntynyt 26.1.1925 Kiskossa. Sotilasarvoltani olen alikersantti reservissä. Sodassa olin sotamies. Alokaskoulutus tapahtui Forssassa koulutuskeskus Saksan koululla. Salosta lähti 13.4.1943 ”Rehn Esko”